phenster
Met zijn bedrijf Phenster is Philip Jintes de spil tussen bedrijven en fotografen. Hij rust pas als precies de juiste maker voor die ene specifieke klus is gevonden. En dat komt best wel nauw.
‘In mijn werk is een beeld niet per definitie goed of slecht. Het gaat erom dat het beeld past bij wat de klant voor ogen heeft. Die zoektocht kan een hele uitdaging zijn en ook een proces waar een bedrijf zelf soms niet uitkomt of geen zin en tijd voor heeft. Omdat ik bij een agentschap gewerkt heb, veel fotografen ken en zelf fotograaf ben kan ik een brug zijn tussen twee werelden. De klant weet vaak goed wat hij wil hebben, maar kan dat niet altijd goed vertalen naar makers. Ik heb tijdens mijn werk veel gekeken naar stijlen in zowel opdracht als vrij werk en de werkwijze van fotografen. Daardoor zie ik hoe nauw het soms luistert. Ik ben een buffer naar beide kanten toe - klant en fotograaf.’
‘Fotograferen doe ik zelf niet meer actief. Ik heb het ook niet fulltime gedaan, dat is nooit mijn ambitie geweest. Ik haal veel meer energie uit het ondernemen met beeld. Maar dat ik die fotografie-ervaring heb helpt wel ontzettend bij het werk dat ik met Phenster doe.’
‘Bedrijven komen met uiteenlopende vragen bij mij terecht. Het kan een losse opdracht zijn, maar ook een vraag rondom beeld op een meer structurele basis. Dan zoek ik samen met die klant naar een nieuwe richting, maak ik briefings en zoeken we daar makers bij. Ook geef ik trainingen over het maken van een goede briefing. Als een bedrijf bij mij komt dan ga ik uitgebreid met ze in gesprek. Wie ben je als bedrijf? Waar wil je heen? Moet het anders, of juist beter binnen de bestaande kaders? Of ben je tevreden, maar wil je af van de administratieve en productionele kant en de contacten met allerlei verschillende fotografen. Dat kan ook.’
‘Als ik werk van fotografen beoordeel doe ik dat niet met een checklist naast me. Ik ben vooral op zoek naar allerlei specifieke stijlen, met name omdat ik met grote bedrijven werk die vaak op zoek zijn naar specialisten. Er zijn onder de professionele fotografen in Nederland veel fotografen die op elk gebied een prima foto kunnen maken. Die komen altijd minimaal met een 7 thuis, maar ik ben op zoek naar een cijfer hoger dan de 8. Als er om een portret gevraagd wordt kan ik een documentaire-fotograaf inschakelen die een aardig portret kan maken. Maar ik weet gewoon dat er in die grote pool met fotografen iemand is die beter bij de opdracht past. Die fotograaf vinden, dat is de uitdaging. Beeld moet daarnaast een duidelijke eigen stempel hebben. Voor merken is het daarnaast belangrijk dat die stempel in alle uitingen naar voren komt. Dat kan op allerlei gebieden zijn: onderwerp, licht, nabewerking, hoe dicht een fotograaf ergens op durft te zitten of de aard van het lijnenspel.’
‘Daarom heb ik er ook bewust voor gekozen geen fotografen exclusief te vertegenwoordigen. Het komt vaak ongelooflijk nauw welke maker je op welke opdracht zet, dat werkt niet goed met een beperkte pool aan makers. Ik heb grote bestanden met fotografen in allerlei stijlen. Dan zie je pas hoeveel nuances er zijn. Binnen portretfotografie met natuurlijk licht zijn er bijvoorbeeld nog heel veel gradaties in gebruik van het licht, de energie, rauwheid, kleur etc. Iedere fotograaf maakt immers ander werk, waardoor je voor iedere opdracht ook specifiek op zoek moet naar exact de juiste fotograaf.’
‘Mijn netwerk met fotografen is heel belangrijk. Maar het netwerken zelf, dat gebeurt meestal natuurlijk en tussendoor. Voor opdrachten ga ik naast het bekijken van het huidige bestand vaak specifiek op zoek via internet, bezoek tentoonstellingen of bekijk publicaties. Dan blijkt weer hoeveel beeld er gemaakt wordt. Er komt ontzettend veel op je af. Vaak ontdek ik dan goede fotografen van wie ik het werk nog helemaal niet kende.’
‘Tijdens de zoektocht naar een geschikte fotograaf kijk ik vaak ook naar de persoonlijkheid van de fotograaf. Zeker als het grote opdrachten betreft. Die persoonlijkheid zie je trouwens vaak al in zijn of haar werk terug. De ene fotograaf past beter bij een bepaald bedrijf dan de ander. Het is mijn taak om daar op te letten. Uiteindelijk is het een combinatie van portfolio, ervaring en persoonlijkheid. De grote vraag is dan: matcht het bedrijf met deze fotograaf en andersom? Ik denk dat die stap vaak overgelagen wordt.’
‘Soms komen de wensen van een bedrijf niet overeen met het budget dat ze ervoor hebben. Soms kan iets daarom ook gewoon niet. Dan wil een bedrijf A, maar heeft slechts een budget voor B. Het is vaak een uitdagend proces, maar het geeft een hoop voldoening als de beelden uiteindelijk kloppen en het bedrijf zelf ook meer kennis heeft opgedaan hoe dit tot stand is gekomen. Ik doe het echt omdat ik het tof vind om het voor zowel bedrijven als fotografen beter te maken. Om te zien dat het werkt geeft veel energie.’