Universiteit Leiden

Startpunt

Universiteit Leiden werkt decentraal op het gebied van communicatie. De diverse faculteiten hebben veel vrijheid beelden te laten maken of aan te kopen. Dit is prettig om snel te kunnen werken en de fotografie inhoudelijk goed aan te laten sluiten bij de opleidingen.



Met meer dan veertig bachelor en dertig master brochures, gemaakt door zeven faculteiten is het een uitdaging lijn in het beeld te houden.



Vraag

Phenster werd benaderd met het verzoek een training te maken die handvatten biedt voor eenheid en tegelijkertijd uitdaagt creatief beeld te maken dat nieuwe studenten aantrekt.



Onderzoek

Alle beelden van de brochures zijn geanalyseerd en getoetst aan de beeldrichtlijnen van Universiteit Leiden. Aan de hand van de uitkomsten is de training opgebouwd met alleen eigen beelden wat het voor de deelnemers extra leuk maakt.



Training

Het doel van de training is het openen van de ogen waarom het ene beeld goed werkt en het andere niet en waarom het voldoet aan de richtlijnen. Zo ontstaan handvatten om niet alleen beeld te beoordelen, maar ook om fotografen gericht op pad te sturen en bij het zoeken naar stockbeeld.



Inhoud training:


- Hoe is een beeld opgebouwd (compositie, lichtgebruik, perspectief, nabewerking etc.)


- Kernwaarden / beeldrichtlijnen Universiteit Leiden: goede en foute voorbeelden


- Verhalen vertellen / beeldconcept


- Briefing voor fotografen en checklist



Na elk onderdeel volgde een opdracht.



Waardering door deelnemers
8,5



waardering door de opdrachtgever
"Even een update uit Leiden. ik zie al wat resultaten terug van de workshop; daar waar nieuwe coverfoto’s worden gemaakt, zie ik nu foto’s terugkomen die voldoen aan de voorwaarden".

client:
Universiteit Leiden

opdracht:
beeldtaal training

locatie:
Leiden

Meer weten over deze case van Universiteit Leiden?
Mail of bel Phenster op: T. +31 (0)35 700 97 16